Határon túli magyar tájak szőttesei[
Bukovinai székely
szőttesek[
többségükben bordó
színű, mértanias mintázatú párna- és kendővégek, melyeket pamut-, ritkábban
kendervászon alapon szőttek. A bordó mintázat közé előszeretettel kevertek –
feltehetően a kiemelendő mintasorokban – kevés feketét is. Általában ugyanis
széles, egyben komponált, csaknem összezáródó mértani motívumokat alkalmaztak,
melyek más néprajzi csoportok szőtteseivel nem téveszthetők össze.[6]
Forrás Wikipédia
Csángó szőttesek[
a gyimesi csángók és a
moldvai magyar csoportok szőttesei tartoznak ide. Gyimesben is, Moldvában is
készülnek csíkozott, fekete alapú gyapjúszőttesek a katrincák számára, valamint
szélesebb és keskenyebb gyapjúból szőtt övek és bernécek a katrinca lefogására
(moldvai csángó viselet). Gyapjútakaróik közt vannak olyanok, amelyek a régebbi
székely festékesek geometrikus mintáit idézik, másoknak kisebb vagy nagyobb
kockás mintái vannak. A gyimesi csángók pamutszőttes → rúdra valóin az egyszerű
sorokból, „H” alakú elemekből alkotott sávok, valamint a színezés meglepő
hasonlatosságot mutat a palóc halottas párnák szőtteseivel, tehát régies,
kezdetleges, a takácsszőttes által nem befolyásolt szőttesek. Moldvában a kis
szegre való kendőket és keszkenőket, „servetek”-et egyszerű sorokkal díszítik:
pirossal, feketével vagy a két színnel együtt. Nagyszámú és változatos hosszú
fejrevaló kendő – melyeket különös gonddal, főként szálbehúzással díszítettek –
ismert még a moldvai magyar csoportoktól, ezeket a csepeszre vagy a kontyra
terítik az asszonyok. A díszítmény elsősorban a kendő két keskeny végére esik, az
ünneplő példányokat azonban teljesen elborítja a rendesen fehér, ritkábban más
színű szálbehúzás. Vannak közöttük olyan ünneplő példányok, amelyeket
selyemhernyó („borondzsik bogár”) házilag font selyméből szőttek. Két keskeny
végüket gondosan kirojtozták s a rojtokra gyöngyszemeket fűztek.
Forrás Wikipédia
Kalotaszeg[
magyar lakosságának
szőttesei napjainkig készülnek, és így alakulásuk közvetlen megfigyeléssel
elemezhető. Kalotaszeg szövőkultúrájának differenciáltsága kifejeződik a szőtt
vásznak sokféleségében is. A tiszta kendervászon mellett igen kedvelik az
„egyeles”-nek mondott pamuttal kevert, valamint a tiszta pamutvásznakat is;
mindezekből készítenek fodorvásznakat is vagy erősebben sodrott, „siritett”
fonalból vagy lazábban fölvetett lánccal, amelyeket sulykolással tesznek
fodrozódó felületűvé és tömörré. A fodorvászonnak van sárgás színű,
tulajdonképpen kevéssé fehérített változata is, a sárga vászon. A kalotaszegiek
megítélése szerint sima vásznaik közt ez a legbecsesebb, legszebb, melyből csak
a legünnepélyesebb alkalmakra szabnak ágyi vagy testi ruhákat. A korábban ágyi
és asztali ruhák számára szőtt vásznak mind négynyüstösek voltak. A sima
vászonkötésű vásznakat az
I. világháború óta
szövik általánosabban, amivel egyharmadnyi anyagot megtakarítanak. A vászon
ritkán marad díszítetlen. Vagy kivarrják (kalotaszegi hímzések, másként kalotaszegi
varrottasok), vagy cifrán szövik. A kalotaszegi szőttesek (és a
széki szőttesek) abban különböznek egyéb magyar parasztszőttesektől, hogy a
„szedettes” mintázásra csak a legutóbbi években kezdtek áttérni, addig pl. a
párna- és a lepedővégekre a „cifrát”, tömör, majdnem összezáruló csíkokat
éppolyan négynyüstös technikával szőtték, mint magát a lepedőt vagy a párnát,
csupán eltérő színű pamutfonalból. Akár 50–60 cm-nyi darabokat is szőttek,
tiszta pirossal, sötétkékkel vagy feketével, egy-egy szálnyi fehérrel bontva
meg arányos távolságokban az egyöntetű felületeket. Ezen az igen fejlett
szőtteskultúrájú vidéken, ahol az asszony megítélésének egyik legfontosabb
szempontja, hogy miképpen tud szőni, milyen a „kezemunkája”, a technikailag
egyszerű szőtteshímet is különböző módokon alkalmazzák a különböző műfajokban.
A sima, nagy felületek imént leírt betöltése az ágyi ruhákra jellemző. A
„cifrá”-nak nevezett legünnepélyesebb abroszokra, rúdra valókra s az ezekre
aggatott „katrincaruhákra”, továbbá a komakendőkre a fentihez hasonló
technikával kerültek színes csíkok, azonban úgy, hogy köztük szélesebben vagy
keskenyebben a fehér alapanyag is látható legyen. A mindennapi használatra való
abroszok, kendők, átalvetők között számos fokozata van a díszítettségnek
aszerint, hogy szélesebb vagy keskenyebb csíkokkal készültek. A csíkok
szövéstechnikája megegyezik az alapanyagéval: négynyüstös vagy sima
vászonkötéses. A nagy sima piros, sötétkék vagy fekete díszített felületek még
a két háború között is igen kedveltek voltak, és mind a mai napig becsesebbnek
számítanak mindenfajta hímzésnél. Új „szedettes” szőtteseiken az egészen
elaprózott mintákat kedvelik, s ezzel is nagy felületeket borítanak be. A
korábbi kalotaszegi szőttesek ereje, szépséges becse (használói szemében) a
nagyon finom minőségű vászonban és a nagy összefüggő színes felületekben volt.
Ily módon a kalotaszegi szőttesek nem változatos mintázással értek el
ünnepélyes hatást, hanem magának a vászonnak igen gondos elmunkálásával és
összefüggő nagy színes felületek közbeiktatásával. Minden pirossal mintázott darabnak van egy
feketével vagy sötétkékkel mintázott párja – ezek általában az idős korhoz,
gyászos alkalomhoz kapcsolódnak, bár a köznapi használatú tárgyakon ez az
elkülönülés nem érvényesül.[7]
Forrás Wikipédia
Széki szőttesek[
az erdélyi Mezőségen
fekvő Szék parasztszőttesei (→ parasztszőttesek). Főleg a lakásbelső textil
felszerelését szövik kenderből vagy pamutból és gyapjúból. Legismertebbek a
szobában falra függesztett, ill. a ravatal díszéül szolgáló „hosszú-kendők”,
melyekből egyet a halottra terítve el is temetnek. E kendőket fehér pamutból
szőtték és vörös-fehér, vörös-kék, vörös-kék-fehér színekkel csíkozták. A minta
a széles, tömör és a nagyon keskeny csíkok, valamint a színek váltogatásával
készül, részben pedig → bogos kötéssel bevitt és az alapszínnel azonos vagy más
színű bogok soraiból áll. A bogokat fel is vághatják és ezáltal dús, többé vagy
kevésbé hosszú rojtsorokat nyerhetnek. Abroszaik szövésénél élnek azzal a
lehetőséggel is, amit a kender és pamutcsíkok, fehér és fehérítetlen csíkok
váltogatása jelent. A színezésnél széki sajátosság a széles, domináns csík
mellett, tövében az ellenkező színből adott, gyakran vonalszerűen keskeny
kísérő csík, például kék mellett piros, piros mellett kék. A színeknek ez a használata
jellemző a szőttes párnavégekre is. Széken, a kalotaszegi szőttesekhez
hasonlóan csak a legújabb időben kísérleteznek a „szedettes” minták
meghonosításával. Gyapjúból szőtt takaróikon régen a szürke és fekete gyapjú
felhasználásával szőttek sűrűn váltogatott csíkokat és fogazott sorokat, utóbb
megjelent a pirosra festett gyapjúszál is, a közelmúltban készült darabokon a
piros-zöld és fekete színek váltakoznak.[8]
Forrás Wikipédia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése